Op dit moment is de luchthaven in de polder vooral basis voor rond- en
lesvluchten. Maar als het aan Schiphol, de gemeente en de provincie ligt,
kan over enkele jaren vanaf Lelystad ook naar Europese vakantiebestemmingen
gevlogen worden.
Schiphol heeft de mogelijkheid te groeien tot wel 580 duizend
vliegbewegingen (landen en opstijgen) in 2020. Maar de luchthaven is
gebonden aan de gestelde norm van maximaal 510 duizend vliegbewegingen. Een
deel van de overloop kan opgevangen worden door de luchthavens Eindhoven en
Lelystad. Deze zouden jaarlijks 70 duizend vluchten van charters en
lowbudget carriers moeten verwerken. Dit bleek eerder deze week uit het
advies dat oud bestuurder Hans Alders aan de ministers van Verkeer en
Waterstaat en VROM overhandigde.
Vooralsnog is het Ministerie van Verkeer en Waterstaat verantwoordelijk voor
de verdeling van de vliegbewegingen over Lelystad en Eindhoven. Lex Oude
Weernink, directeur van de airport in de polder, verwacht tot 2015 op
jaarbasis negenduizend vliegbewegingen te realiseren in Lelystad.
De directeur heeft zich namelijk te houden aan de Planologische
Kernbeslissing, waarin in 2004 is vastgelegd dat Lelystad in 2015 ruim
negenduizend starts en landingen mag verwerken. "Denk hierbij aan
drieduizend Fokker 50’s, vijfduizend Boeing 737’s en duizend Embraer E190’s."
Met het verlengen van de start- en de landingsbaan en realisatie van
een terminal voor de afhandeling van passagiers, is een bouwtijd van
ongeveer een jaar gemoeid. De baanverlenging zal naar verwachting in de
eerste helft van 2010 gereed zijn, tegelijkertijd met de invoering van de
verkeersleiding.
Om de verwachte groei aan te kunnen wil Schiphol voornamelijk vakantievluchten
naar Europese bestemmingen, door regionale luchthavens laten afhandelen.
Die in de Flevopolder mag groeien naar 1,5 miljoen passagiers, maar kan een
capaciteit aan van 2,5 miljoen passagiers. "Die 1,5 miljoen passagiers
leveren de regio achthonderd tot duizend arbeidsplaatsen op. Als de
luchthaven groter wordt, neemt ook het aantal werkplekken toe", aldus
Oude Weernink. Zo is de airport al in gesprek voor de bouw van een
onderhoudshangar.
Wat de bijkomende geluidshinder betreft, is de directeur positief. "De
luchthaven heeft bijna geen omwonenden. Bovendien is uit een enquête van
omroep Flevoland gebleken, dat twee derde van de inwoners van Lelystad
positief is over het plan. Mensen in de regio vinden het prettig dat ze niet
ver hoeven te reizen naar de luchthaven, om vandaar met het vliegtuig op
vakantie te gaan."
"Daarnaast vliegen we liever met een beperkt aantal middelgrote
vliegtuigen, dan met heel veel kleinere toestellen. Ook om de geluidshinder
zoveel mogelijk te beperken", laat directeur Oude Weernink weten.
De regionale luchthaven is gebonden aan vliegtijden tussen 6 uur 's ochtends
en 23 uur 's avonds. "Daar zullen carriers als Easyjet geen problemen
mee hebben. En aan die tijden mogen we sowieso niet sleutelen", aldus
de directeur.
Aan vrachtvervoer wil hij helemaal niet denken. "Daar zijn de
landingsbanen niet voor gemaakt."
Inmiddels hebben Schiphol Group, de gemeente en de provincie, een convenant
getekend over de baanverlenging en bouw van een nieuwe terminal. Maar
ondanks zijn hoop op een goede afloop, is hiermee nog niet alles in kannen
en kruiken, erkent Oude Weernink.
Om zover te komen moest de airport zich wagen aan twee procedures.
Begin mei heeft Lelystad Airport bij de ministeries van Verkeer en
Waterstaat en VROM een verzoek ingediend, voor een nieuwe aanwijzing om het
bestemmingsplan te veranderen. Ter onderbouwing hiervan moet nog een
milieuonderzoek plaatsvinden. Lelystad Airport wil voor het eind van dit
jaar de milieueffectrapportage afronden. Belanghebbenden kunnen daarna begin
2009 nog reageren.
Het ministerie bekijkt vervolgens of dit onderzoek volgens de richtlijnen is
uitgevoerd en kan op basis hiervan volgend jaar al groen licht geven. Daarna
kan de verlenging van de banen starten.
Maar wat als het milieuonderzoek afgekeurd wordt en het hele
uitbreidingsplan wordt opgeschort? "Dan ga ik eerst even heel lang zelf
met vakantie", aldus Oude Weernink van Amsterdam-Lelystad Airport.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl